Lakossági tájékoztató
2017.12.16. 21:00:00LAKOSSÁGI TÁJÉKOZTATÓ
Magyarországon a közigazgatás eddig nem rendelkezett egységes, közhiteles, az ország valamennyi címét tartalmazó címadatbázissal. Ez nagyon sok problémát okozott mind a lakosság körében a lakcímügyintézések során, mind a közigazgatási
feladatok ellátásakor az igazgatási szerveknek és a közszolgáltatóknak egyaránt. Ennek megoldásaképp a jelenleg különböző hatóságoknál párhuzamosan nyilvántartott címadatok egyetlen nyilvántartásba történő egyesítésével a Központi Címregiszter (a továbbiakban: KCR) létrehozásáról döntöttek.
A címek rendezését nem csak a KCR létrehozása indokolja, annak elvégzése az ingatlan-tulajdonosok, valamint az ott lakóknak is érdeke, mert a téves, logikátlan, párhuzamos vagy hiányzó ház- illetve ajtószámok megnehezítik az ingatlanuk
használatával kapcsolatos jogok gyakorlását és a lakók elérését. A KCR célja, hogy az adatok naprakészek, pontosak legyenek, a különböző nyilvántartásokban szereplő címadatok megegyezzenek, és minden hatóság ezt az azonos adattartalmú - nyilvántartást használja. A központi címregiszter működtetéséért felelős szervként a Kormány a személyiadat- és lakcímnyilvántartásért felelős minisztert (a továbbiakban: miniszter) jelöli ki. A miniszter a központi címregiszter adatkezelője és a nyilvántartás vezetője.
A KCR létrehozásának, naprakészen tartásának feladataival, mint címképzésért felelős szervet a települési jegyzőket bízták meg. A települési jegyző felülvizsgálja az illetékességi területéhez tartozó címeket, és szükség esetén ellátja a címkezeléssel összefüggő feladatokat. A valós címadatok megállapításához sor kerül/került az ingatlan- és lakcímnyilvántartás eddigi adatainak, az ingatlanok
tényleges elhelyezkedésének, az ingatlanokon lévő épületek vizsgálatára, fentiekhez szükséges dokumentumok beszerzésére. A címek tisztítása során ahol szükséges helyreigazítás, módosítás történt/fog történni. Házszám hiánya esetén a Polgármester hatásköre megállapítani a házszámot, arról döntést hoz. Új cím képzésére már csak a KCR szabályainak megfelelő módon kerülhet sor.
Amennyiben az újra történő házszámozás elkerülhetetlen, az érintett ingatlanok tulajdonosait és birtokosait a Hivatal értesíti arról, hogy címükben változás következik be.
Címváltozás esetén:
Az ingatlanba bejelentett személyek lakcímkártyájának cseréje szükséges. A lakcímkártya cseréje hatósági döntés miatt illetékmentes.
A Nytv. 13/A.§-a szerint a központi címregiszterbe bejegyzett címelemek megváltozása miatt költözéssel nem járó lakcímváltozás esetén a címváltozásnak megfelelő személyi azonosítóról és lakcímről szóló hatósági igazolványt a
címváltozás szerinti lakó vagy tartózkodási hely szerint illetékes járási hivatal hivatalból állítja ki és kézbesíti a polgár részére.
A forgalmi engedély cseréje nem szükséges, ebbe - kérelemre - a kormányablakban illetékmentesen bejegyzik az új címet.
Személyi igazolványt cserélni emiatt nem szükséges, mert abban lakcím nem található.
A pénzintézetek felé az ügyfélnek van bejelentési kötelezettsége, mely szintén költségmentes.
A közszolgáltatók (E.ON Észak-dunántúli Régió - áram, FŐGÁZ - gáz, Fejérvíz Zrt. – víz, szennyvíz., esetleg más szolgáltatók, NAV, OEP, stb.) felé a hivatal a közterületek elnevezését és jellegét bejelenti, a címkezelésekről szóló jegyzőkönyveket tájékoztatásul megkapják, azonban a lakcímek megváltozását mindenkinek egyénileg kell bejelenteni a lakcímkártya cseréjét követően, mivel a szolgáltatóknak nem áll módjában a fogyasztói azonosítók nélkül megváltoztatni az adatokat.
A Székesfehérvári Körzeti Földhivatal által vezetett ingatlan-nyilvántartás a tisztított adatokat automatikusan átveszi, így a városlakóknak ez irányban tennivalójuk nincs.
Címváltozással, ha a vállalkozás székhelyének (telephelyének) címe is megváltozik, ezt elektronikusan, ügyfélkapun keresztül a vállalkozás képviselője köteles a cégbíróságnak a változás bekövetkezését követő 180 napon belül bejelenteni, amelyet a cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény 53. § (1) bekezdése értelmében illeték és közzétételi költségtérítés megfizetése nélkül lehet megtenni.
TISZTELT INGATLANTULAJDONOSOK, LAKÓK!
Tájékoztatom Önöket, hogy a „Lakossági tájékoztató”-ban foglaltak alapján a címek felülvizsgálatával egy régóta húzódó problémát – a Farkasvermi utca és Kőrösi utca ingatlanainak keveredése – sikerül rendezni.
Székesfehérvár Megyei Jogú Város Közgyűlése 858/2017. (XII.1.) határozata szerint a Farkasvermi utca és Kőrösi utca területének egyértelmű kijelölése megtörtént. A Közgyűlés fenti határozata alapján, a területen érintett ingatlanok tulajdonosai határozatot kapnak a házszámmegállapításról, majd azt követően egy jegyzőkönyvet a pontos címükről és annak a Központi Címregiszterben történő rögzítéséről. A címváltozással kapcsolatos teendőket a tájékoztató és a kiküldött iratok is tartalmazzák.
Ezúton szeretném megköszönni Székesfehérvár Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal Hatósági Főosztály KCR Irodájának, hogy az általam jelzett problémát megoldotta és az érintett terület címeinek rendezését elvégzi.
Kérem tájékoztatásom szíves tudomásul vételét.
Köszönet a nem kis munkáért a KCR iroda vezetőjének, Tóth Anitának!
Tisztelettel:
Szigli István
képviselő